Sunday, July 29, 2012

kelahiran baby ke 3

alhamdulillah pagi ni time sahur sempatlah aku create entry fasal kelahiran bby boy tunggal ni...

Kalau ikutkan duedate sememangnya dipenghujung Jun 2012..Tapi dek kerana czer..awalnya 36 minggu adalah pada 4.6.2012 ada last appointment kat Hosp. serdang..tapi dr gtaw ward sgt penuh dan czer hanya dibuat 2 kali seminggu iaitu pada Rabu dan Jumaat sahaja tak mcm dulu..so dia tetapkan date aku coz nak sekali ng BTL (ikat) pada 19.6.2012..dah siap pergi semua..tapi8 aku mengalami batuk yg teruk kes jerebu..lagila aku dah remove tonsil ni jadi direct semua risk masuk ke tekak tnpa filter..tapi semua prosedure dah completed..siap pakai bju ward dah tapi pakar bius tak peraku katanya kalau batuk nnti tersedak bius naik ke atas..risiko...jadi aku ng hubby pon balik semula ke umh setelah setengah hari bertapa di Serdang..dah pakai tiub kat tgn bagai..aduiii penat wooo..mak aku dah 2 kali dtg siap blik semula yg 1st time tu still tak jadi.dia bg last due date aku 28.6.2012..dh nya aku kna mkn antibiotik kuat jgkla coz bby dah 40 minggu 28.6.12 tu kalo tak bersalin gak mmg kna buat jgkla la no choice..

bby buat mama yea..sonok lagi berdangdut....

so..pada 28.12 aku dah tak batuk.cuma ada sikit je.aku tahan.pnt dah ke hulu hilir bawak bby ng hubby pon nk kna cuti...dah siap semua prosedur..aku masuk wardla..tapi pnuh..semua kna sign form sanggup tunggu katil tu...aku masuk 3rd ward..sblh tu akk tu czer..tepi aku cina..nayela asyik aiyya2..mujur dia tak de time aku masuk.kata org ward tu dia kt labour room...dpan aku india..masalah batuk.ya Allah time dia tido mcm lembu nk kna korban..kuat bunyi semua tak leh tido..aku apa lagi ward satu malaysia tu semua bangsa ada..bertudungla sampai sudah.tido pon bertudung.aku solat kat tepi katil tu ngaji bagai..india tu tgk je aku..agaknya ingt aku buat apa kot...

Lastly esoknya pagi2 6.30 aku dihantar bercukur dan masuk tiub kncing.pagi kol 5 dah kna mandi..mlmnya puasa jam 12..lapar sgt..jam 7 mkn ubt tahan pedih perut tu..yela tak mkn kan..jam 9 pgi kna tukar bju ke dewan bedah masyaAllah dah la ward tu org ramai..pakai bju tu jarang..layankan jela.aku suh hubby aku pegang..nasibla nurse tu org Kelantan ng Ganu.diaorg coverla..adik2 pelatih nurse lelaki pulak yg tolak bed aku..malula...

dah sampai dewan bedah.prosedur ketatla sikit cam biasa semua kna tandatangan. Pakar bius soal byk jgk..history czer aku ng cyst aku sblom ni yg dah dibuang..ng ikat.biusnya separuh.dah kena stril tu setengah jam..trus masuk bilik bedah tu..mcm2 prosedur..pakar pon ramai..yg bius tu aku plg nervous taw..masa berlalu..dah 10.00pgi..aku dah hayal dah tapi masih lagi mmpu berzikir coz aku takut semput kna pakai gas nnti..dr kata daging ng scar aku melekat teruk sampai ke usus...aku rasa mcm nk hancur jea perut aku..lastly 11.00 pg lahirla..baby boy..MUHAMMAD AMMAR ASHRAFIEY (pemimpin/ketua yg dimuliai) yg mmg aku dah planned nk bg nama tu...seberat 3.45kg..perut tak jahit lagi time tu tapi dr dr letak atas dada suh nyusu...sweet moment semua ibu dpt lalui saat itu..hilang sakit semua..dah hampir sejam semua dah settle jahit..aku said tq to all dr..aku sempt tgk darah aku terpercik byk kat lampu besar bilik bedah tu..teringt citer raksasa yg kuar dr perut manusia..hihihi..masya Allah..Allah panjangkan lagi nyawaku...dr kata bahaya sgt scar aku tu...boleh buat boor usus kalo melekat lagi pakar2 tu pon mcm berhempas pulasla nk elakkan terpotong daging lain yg mlekat..dan aku dah kna ikat....huhuhu..

aku di strille balik pastu dlm jam 12 kuar dewan...masuk bilik 1st clss..pnt hubby fight..mmg sgt pnuh..lastnya mintk tlg nurse ganu n kelantan tadi...alhamdulillah.Mak aku jaga aku kat wad..sian hubby dah la dia periksa Law hari Isnin.Jumaat tu uruskan aku lagi..ng ank2 lagi lastnya ahad mlm tu post ank2 ke umh pengasuh...Mak pon sakit2 pon ngengsot jaga aku dahla tido atas kerusi baring coz kena belunjur...bgun tgkkan aku n ammar yela czer habes ubt bius amatlah sakit nk bertempik rasa...

semuanya berjalan smooth kecuali aku je yg tak kentut2 dan perut aku keras..lagi tak kentut aku tk leh kuar.lastnya dah kntut hari ke 5 tu.wlpon sepoi2 bahasa..aku ckp kt dr dia gelak..takpe sepoi2 pon katanya asalkan kuar sikit.takot ada masalah yelah dah ikat ng mlekat teruk tu....bby plk kuning..ambik darah sehari tapi tak kuat sgt..dr suh continue kt klinik kesihatan jea..so ptg tu kuar wad 2.6.12..esoknya nurse dtg check aku n baby..jahitan aku mcm biasalah dah byk sgt tetas jahit..ada mslh cikit..azzahrah bru antibiotik kuat...bby still kuning jadinya kna byk susukan dia..tu tak rest sgt..dah 10 hari aku balik kg ng mak n ank2..hubby hantar...masa kat nilai dah takde dah kuning bby..sampai kg..ada lagi..jadinya 3 hari lagi continue ambik darah bby dan aku ikhtiarkan minum highgoat tu cpt turun kuning..tu petuanya...

so..nila citer aku nk coret dlm blog aku ni buat tatapan aku sekuarga kelak...syukur padaMu ya Allah...harini dah hari ke32 pantang.......

ni gambar2 yg ada dlm fb aku ...

 baru kuar muka sembab lagi....
ng tok dah n kakaknya yg baru boleh dtg tgk mama on Saturday coz Jumaat budak2 tkleh masuk...
muka ammar dah kecut sikit...
hari ke 11 dah 4kg>..aku bedung gini semua anak2 aku coz mmg jenis suka ngamuk.kalo tak bedung tak tidor..tak kejam...

muka papa kan...takpe..dah ank dia..hukhuk semua muka papa..mana muka mama...sobsob..*_*


nnti pas raya kami balikla..malas nk ulang alik dua tiga kali..kwn2 nnti jmputla ziarah ammar..daaaa...

2 comments:

  1. Alahai...comelnyer baby. Tahniah yer. Saya pun baru dpt baby awal tahun hari tu. leni dah nak masuk 7 bulan dah.

    Saya follow awak. Jemput datang blog saya yer.

    http://mama-iloveu.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke..terima kasih byk...baby ke berapa....dah bersawang blog saya tk bukak..bru nk aktif balik.

      Delete